سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلیل کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی دندان چیست؟

اگر درباره ارتودنسی دندان پرس‌و‌جو کرده باشید احتمالا تاکنون درباره کشیدن دندان در ارتودنسی نیز چیزهایی به گوش‌تان خورده است. معمولا زمانی که صحبت از کشیدن دندان برای ارتودنسی به میان می‌آید منظور (دندان عقل) و (دندان نیش) است. هرچند که بسته به نیاز و تشخیص متخصص ارتودنسی، ممکن است هر دندانی کشیده شود. ما در این مقاله به صورت اختصاصی به بررسی چرایی کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی می‌پردازیم. اگر کنجکاو هستید که علت و نحوه انجام این‌کار چیست یا دکتر ارتودنسی به شما توصیه کرده که این دندان را بکشید، حتما این مقاله را بخوانید

دندان عقل کدام است و چه موقعیتی در فک دارد؟

قبل از اینکه بخواهید درباره کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی چیزی بخوانید ابتدا باید با این دندان و موقعیتش در فک آشنا شوید. دندان عقل نوعی دندان مولر یا مولار (Molar) است که آخرین دندان در هر قوس فکی است. خود دندان‌های مولر که به آن‌ها دندان آسیاب یا آسیا گفته می‌شود، 12 عدد هستند و در هر فک 6 عدد از این مولرها (سه عدد در طرف چپ و سه عدد در طرف راست) وجود دارد که جزء دندان‌های خلفی به شمار می‌روند.

دندان عقل نهفته چیست؟

هانطور که در بخش قبل خواندید همه افراد دندان مولر سوم بیرون آمده ندارند. زمانی که به هر علتی این دندان‌ها در داخل لثه گیر کنند به آن ها دندان نهفته می‌گویند. زمانی که دندان مولر سوم زیر لثه به دام افتاده باشد می‌گویند دندان عقل نهفته است.

دلیل اهمیت دندان عقل نهفته در ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دندان، علم منظم کردن دندان‌ها، برطرف کردن نامرتبی، شلوغی و ناهماهنگی های دندانی-فکی است. هر عاملی که باعث بر هم خوردن نظم دندان‌ها شود توسط یک متخصص ارتودنسی برطرف می‌شود.

زمانی که فضای کافی برای رویش دندان‌ها وجود نداشته باشد و یا دندانی نهفته بماند، نظم دندان‌ها به هم می‌ریزد. یک دندان نهفته به وضوح می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به دندان‌های مجاور و کج‌تر شدن آن‌ها شود. در نتیجه کشیدن دندان عقل در ارتودنسی یک مساله مهم و قابل بحث است.

دلیل اهمیت کشیدن دندان عقل در ارتودنسی چیست؟

برخی از متخصصان ارتودنسی معتقدند که بهتر است دندان‌های آسیای سوم قبل از شروع درمان ارتودنسی برداشته شود. اما برخی دیگر معتقدند که این دندان‌ها تاثیر چندانی روی پروسه درمان و یا حتی روی دستگاه‌های ارتودنسی ثابت و متحرک ندارند. بسته به وضعیت فک شما و نظر متخصص ارتودنسی‌تان، این امکان وجود دارد که اصلا نیازی به کشیدن دندان عقل نهفته برای ارتودنسی نداشته باشید و همزمان دستگاه های ارتودنسی نصب شوند.